Het is nu 17 jul 2018, 18:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73054 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zuiger
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 08:58 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2462
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bij controle van mijn Puch constateerde ik dat de zuiger aan één kant pikzwart is geworden. Meestal wordt een zuiger wel een beetje zwart op één plek maar zo erg heb ik het nog niet gezien. De speling van de zuiger en de veren zijn nog ruim binnen de norm.
De brommer liep ook nog als de brand. Dus mijn vraag is hoe ontstaat zoiets en kan het kwaad?
Met groet, Ötzi


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 12:02 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 dec 2008, 23:25
Berichten: 1184
Woonplaats: Deurne
Hoe sluiten de zuigerveren? Ik zou vermoeden dat die versleten zijn.

_________________
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 16:18 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 15 aug 2008, 18:04
Berichten: 181
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Kijk eens of de top van de drijfstang krom is , dit hoeft maar iets te zijn .
Heb dit wel meer mee gemaakt , of het bronze busje in het oog , aan een kant iets ruimer .
Je voelt geen ruimte maar hij kanteld iets .











Groet JLO museum .


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 17:31 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2462
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Zoals ik in mijn eerste bericht al schreef hebben de zuigerveren geen overmatige speling. De prestaties van de brommer waren enorm goed.
Wel heeft het bronzen busje in de drijfstang een beetje speling, je kan de zuiger iets heen en weer kantelen. Ik denk dat ik dat vernieuwen moet.
Bedankt en met groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 22:10 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2012, 19:25
Berichten: 229
Woonplaats: Lovendegem bij Gent België
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Als ik de zuiger zo bekijk zou ik durven denken aan te veel olie in de brandstof/verkeerde mengverhouding.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 22:23 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2462
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ja dacht ik ook! De onderste zuigerveer zat ook een beetje geklemd in de groef door de koolaanslag. Toch heb ik altijd tussen de 1 : 35 en de 1 : 40 gesmeerd.
Wellicht zal 1 : 50 wel genoeg zijn.
Of wordt de zuiger zo heet dat de olie verbrandt op het zuigeroppervlak aan de uitlaatkant? Het is wel een opgevoerde brommer.
Groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 18:50 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1267
Een zwarte zuiger is meestal het gevolg van te veel speling tussen cilinder en zuiger en heeft niets te maken met de mengverhouding.
Door de overmatige speling worden de hete gassen langs de zuiger geblazen, de verbranding gaat als het ware door tussen de cilinder en zuiger.
Bij motoren met geforceerde koeling zie je wel eens dat de zuiger aan een kant zwart is.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 19:12 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2462
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Dit is inderdaad een motor met geforceerde koeling. De zuiger en de zuigerveren zijn niet versleten, die ga ik dus weer monteren.
Ik heb de laatste maanden helemaal niet gemerkt dat het vermogen (topsnelheid) van de brommer verminderd is.
Deze Puch loopt 70km/u. op de GPS met een 12mm, dus erg veel gassen zullen er niet langs de zuigerveren en de zuiger weglekken! Maar het kan!
Zou de geforceerde koeling de cilinder minder goed en minder gelijkmatig koelen dan een rijwind gekoelde cilinder? Dan kan ik die super hete uitlaatkant van de zuiger, waar de olie op verbrandt, wel verklaren.
Misschien kan ik aan de uitlaatkant een stukje van de koelmantel verwijderen zodat het voorste stuk van de cilinder beter gekoeld wordt door de rijwind.
Groeten van Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 17:40 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2462
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Iets dat ik niet vermeld had is dat de boring 40mm is en de cilinderwand dus heel dun. Dit kan wellicht ook zorgen dat de hitte meer plaatselijk is aan de uitlaatkant.
De zuiger vertoont weliswaar geen vreet/klemsporen aan de uitlaatzijde. Door de zware koolaanslag aan de uitlaatzijde zat één zuigerveer een beetje vastgekoekt in zijn groef.
Met groet, Ötzi


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 22:23 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 dec 2008, 23:25
Berichten: 1184
Woonplaats: Deurne
Zoals gezegd denk ik toch echt dat de zuigerveren vast hebben gezeten, zodra daar geen beweging in zit, lekt de boel van kwaad tot erger.

Dat vastzitten kan meerdere oorzaken hebben, maar condens in de motor is vaak een boosdoener ( korte ritjes en lange periodes van stilstand) Ook toevoegingen in de euro 95 (bio-ethanol) zorgen na uitdamping van de ethanol voor een hydroscopische werking en waar water de kop op steekt, volgt corrossie.... tel uit je winst.

Wat andries gaastra al aangaf is eigenlijk bij dit soort roetpatronen de zuiger vaak versleten, maar als jij aangeeft dat deze nog mooi past, zullen we dat maar aannemen.

Mvg
Marco

_________________
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73054 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling