Het is nu 26 sep 2018, 00:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73729
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voornaaf
BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 14:38 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2617
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Altijd gedacht dat Triumph er het eerste mee was en ook de uitvinder was van de verende naaf (achter) in de vroege -'50er jaren.
Maar nu zag ik deze advertentie van Sachs van een verende voornaaf. Nooit geweten, in 1932 al, maar waarschijnlijk een kort leven beschoren. Hoe veerde deze naaf, met veren (zoals Triumph) of op rubber? Wie heeft nog zo'n naaf of kent iemand deze naven?
Met groet, Ötzi


Bijlagen:
Verende naaf Sachs.jpeg
Verende naaf Sachs.jpeg [ 102.67 KiB | 254 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voornaaf
BerichtGeplaatst: 15 jul 2018, 19:33 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 dec 2008, 23:25
Berichten: 1192
Woonplaats: Deurne
Werkt met veren. Ik zal een zoeken of ik er een foto van heb. De as van de naaf staat niet in het midden, maar zit onbelast aan de bovenzijde.
De naaf is in 1932 geïntroduceerd en tot +/- 1940 in productie geweest, voor zover mijn kennis reikt.


Bijlage:
federnabe_2 - kopie.jpg
federnabe_2 - kopie.jpg [ 46.69 KiB | 199 keer bekeken ]

_________________
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voornaaf
BerichtGeplaatst: 15 jul 2018, 20:55 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2617
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Hé interessant deze tekst en tekening! Ik vraag me alleen af hoe dat kan als de as niet in het midden zit, dan gaat bij weinig belasting het wiel toch op en neer?
Bij de verende naaf van Triumph staat de as onbelast altijd in het midden. Nou ja ik kan het me gewoon niet goed voorstellen hoe het werkt.
Groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73729

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling