Het is nu 25 maart 2019, 13:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75225 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ducati tweetakt inbouwmotoren?
BerichtGeplaatst: 29 jul 2018, 18:30 
Bromfiets kenner

Het Cucciolo viertaktblokje was al vanaf de eerste SIATA-licentiebouw door Ducati razend populair.
Het werd los geleverd voor montage op een rijwiel, maar minstens zo vaak ingebouwd in een wat comfortabeler frame met vóór- (en soms zelfs achter-)vering. Eind jaren ’50 was de bromfietsmarkt volwassen geworden, en daarmee ook de eisen die kopers stelden. In 1961 adverteerde Ducati met twee gloednieuwe drieversnellingsblokken, opvallend genoeg tweetakten.

Bijlage:
Ducati inbouwblok-018.jpg
Ducati inbouwblok-018.jpg [ 71.63 KiB | 1214 keer bekeken ]

Men hoopte ook deze als inbouwmotor aan bromfietsfabrikanten te kunnen slijten, maar die hielden het bij JLO, Sachs, Minarelli, Franco Morini of DEMM, (voorzover ze geen eigen motoren bouwden). Hoewel de 48 en 80cc blokken dus “los” werden aangeprezen wordt de advertentie ook geïllustreerd met twee complete Ducati-tweewielers, Piuma 48 en Setter 80. In Nederland wilde het daarmee niet zo vlotten, en zelfs de fraaie Sport 48 “Blauwe Flits” (1962) had niet echt veel succes. Andere fabrikanten die Ducati tweetaktmotoren gebruikten? Ik kende ze niet.

KenDE ze niet, totdat een bevriende Ducati-liefhebber mij onlangs een brochure liet zien van een “Cazenave Alpina-Speed” sportbrommer, naar keus te leveren met of zonder geforceerde koeling.

Bijlage:
Cazenave-Ducati brochure-019.jpg
Cazenave-Ducati brochure-019.jpg [ 49.48 KiB | 1214 keer bekeken ]

Die brochure wierp meteen een heel ander licht op een eerder op Internet gevonden foto waarvan ik dacht, dat iemand creatief een Blauwe Flits had verbouwd. Dat bleek dus een Cazenave Alpina-Speed model 275V ! (de “V” staat voor ventilé :: geforceerde koeling).

Bijlage:
Cazenave Ducati.jpg
Cazenave Ducati.jpg [ 48.59 KiB | 1214 keer bekeken ]
]
Ik kon nu wat gerichter verder zoeken, maar behalve deze advertentie leverde dat niet veel op.

Bijlage:
Cazenave advertentie-017.jpg
Cazenave advertentie-017.jpg [ 58.29 KiB | 1214 keer bekeken ]

Cazenave heeft in de jaren ’50 nogal wat niet al te opwindende bromfietsjes gebouwd, naast enkele lichte motorfietsen (125 tot 200cc).
De Franse cultbrommer Paloma Flash ( zie korte achtervolgingsscene aan het begin van de film “d’ où viens-tu Johnny?” met de tieneridolen Johnny Hallyday en Sylvie Vartan) zou volgens een Paloma advertentie in de voormalige Cazenave fabriek zijn gebouwd, maar dat verhaal -waarbij ook VAP is betrokken- eist meer onderzoek… Wie?

Resterende vragen zijn dus: heeft er iemand meer foto’s van de Cazenave-Ducati, maar vooral: zijn er dan tóch nog andere fabrikanten geweest die het Ducati-tweetaktblok in hun brommers hebben gebruikt? Ik ben heel benieuwd !

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ducati tweetakt inbouwmotoren?
BerichtGeplaatst: 29 jul 2018, 21:30 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Hé Ducini, echt leuk dit verhaal. Het merk Cazenave kende ik wel maar dat ze ook mooie sportbrommers gemaakt hebben wist ik niet en dan nog wel met een 4pk Ducati-blok met een top van 85km/u. Tot welk jaar was die fabriek actief?
Ik ken geen andere merken met Ducati-blokjes.
Dat de 'Special Johnny' bij Cazenave gemaakt zou zijn zal me helemaal niet verbazen!
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 aug 2018, 14:56 
Bromfiets Koning

Heeft het Spaanse merk Mototrans ook de kleine Ducati's gemaakt? Ik bedoel de Cucciolo en bovenstaande tweetakt?
Groeten, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 aug 2018, 16:43 
Bromfiets kenner

Mototrans is ontstaan uit een samenwerking / fusie van twee Spaanse bedrijven, Maquitrans (bouw en revisie van trams/trolleybussen, 175cc besteldriewielers) en Micromecanica (handelsnaam Cliper, importeur van o.m. Ducati Cucciolo-blokjes en complete 98cc machientjes).
Cuccioloblokjes (een afgeleide van de versie T50) zijn wel enkele jaren (1951 – 1956) in Frankrijk in licentie gebouwd door Maurice Rocher, maar zover ik kan nagaan niet in Spanje.
Bijlage:
Maurice Rocer Cucciolo.jpg
Maurice Rocer Cucciolo.jpg [ 19.73 KiB | 1148 keer bekeken ]

Voornaamste reden voor de licentiebouw van Ducati-motoren bij Mototrans in Barcelona waren de door dictator Franco ingevoerde importheffingen. l’Histoire se répète…. Die bouw ging pas eind 1959 van start met de 125 Sport, daarna volgden ook de grotere modellen. Aanvankelijk waren het vrijwel getrouwe kopieën van de Italiaanse machines, later kregen ze meer vrijheid voor eigen ontwikkelingen.

Zo waren de Piuma 48 en Sport 48 nog nauwelijks afwijkend van de versies die wij kennen, terwijl Mototrans medio jaren ’70 zelfs eigen frames voor de tweetaktmachines Pronto en Senda ontwierp die leken op verkleinde versies (50 / 75 / 100cc) van populaire trialmachines van concurrenten Montesa, Ossa en Bultaco. Het zou me niet verbazen als deze werden voorzien van in Spanje vervaardigde motortjes. Per slot gebruikte het Spaanse staatsbedrijf van de Posterijen veel (gele) Mini2 bestelbrommertjes voorzien van dit blokje met geforceerde koeling.

groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 aug 2018, 22:20 
Bromfiets Koning

Ja, interessant merk! Hier onbekend eigenlijk. Ik heb wel het één en ander gevonden op het net. Hierbij een foto van een 50cc trialfietsje.
Doet erg denken aan de Montesa Rapita. Dat gele minibrommertjes van de Spaanse post dat er achter staat heeft ook zo'n Ducati-blok als in de 50cc blauwe Flits.
Gr. Ötzi

Bijlagen:
Mototrans trial 50cc.jpg
Mototrans trial 50cc.jpg [ 105.33 KiB | 1132 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 aug 2018, 14:59 
Bromfiets Koning

Hierbij de Condor A350 met (hoogstwaarschijnlijk) een Mototrans motorblok van 16,6 pk. Deze Zwitserse motorfiets komt van het Zwitserse leger en werd wat jaren geleden regelmatig aangeboden. Ik zag er een op een Amerikaanse veiling en daar werd flink op geboden!
Bijzondere motor met zeer veel specialiteiten en extra's. Veel beter als de Triumph 350cc, de miskleun van het Nederlandse leger!
Volgens mij heeft die defensie verschrikkelijk veel geld gekost aan reparaties!
Groet, Ötzi

Bijlagen:
Condor Ducati-Mototrans A350.jpg
Condor Ducati-Mototrans A350.jpg [ 145.85 KiB | 1115 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 maart 2019, 10:15 
Bromfiets kenner

Lang stil bij dit onderwerp, en dan staat er opeens een onbekende brommer met Ducati tweetaktblok op eBay Duitsland, nota bene van een Nederlandse aanbieder. Ik heb hem gevraagd of hij meer info had, maar dat was helaas niet zo. Deze Ossa zou in Spanje wel vaker voorkomen. Leuk detail: ook het ovale olievul-dekseltje is voorzien van de tekst Ossa in plaats van Ducati.
Bijlage:
Ossa Ducati R.jpg
Ossa Ducati R.jpg [ 156.64 KiB | 227 keer bekeken ]

Bijlage:
Ossa Ducati L.jpg
Ossa Ducati L.jpg [ 154.05 KiB | 227 keer bekeken ]

Bijlage:
Ossa Ducati Blok.jpg
Ossa Ducati Blok.jpg [ 155.42 KiB | 227 keer bekeken ]

Bijlage:
Ossa Ducati buddy.jpg
Ossa Ducati buddy.jpg [ 90.02 KiB | 227 keer bekeken ]

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019, 11:21 
Bromfiets Koning

Een leuke brommer! Waar staat hij te koop? Is er een vraagprijs?
Je staat altijd weer versteld wat er allemaal gemaakt is! In Spanje en Portugal is nog veel te ontdekken vermoed ik!
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019, 13:48 
Bromfiets kenner

Ötzi,

Zie bericht.

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019, 17:00 
Bromfiets Koning

De brommer staat in Almelo. Uniek ding! Niet te duur, slechts €350,-
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75225 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]