Het is nu 26 sep 2018, 04:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73729
Auteur Bericht
 Berichttitel: diameter uitlaatbocht M21 vanaf 1955 ?
BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 16:45 
Bromfiets kenner

Wie kan mij vertellen of de uitlaatbocht van 'n later type M21 dikker is uitgevoerd
dan mijn type "kachelpijp" uit 1955 met visstaart eindstuk.
De diameter hiervan is n.m. 23 mm.
en zo ja, wie heeft er misschien ééntje te koop liggen.

Gr. Jan.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diameter uitlaatbocht M21 vanaf 1955 ?
BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 07:07 
Bromfiets kenner

Voor de duidelijkheid, het gaat dus eventueel om overname van 'n complete uitlaat.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 12:20 
Bromfiets kenner

Dag Jan,

De uitlaat van de M21 is vaak gewijzigd, maar ik weet niet of dat ook geldt voor de diameter van de bocht. Een expansiepijp zal ook niet echt helpen, denk ik :lol:
Alleen al van de "korte" uitlaat zijn er tussen 1954 en 1959 zes versies geweest, ik noem ze hier even V1...V6.

V1: Demperhuis 183 mm lang, Eindpijp 63 mm lang, Schroefdraadlengte 24 mm. Om te zorgen dat je de binnendemper aan het einde niet andersom kon monteren werd bij V2 het huis langer en de eindbuis korter gemaakt

V2: Demperhuis 220 mm lang, Eindpijp 32 mm lang, Schroefdraadlengte 47 mm.

Hierna kwamen de "afgestelde" motorblokken, eerst met kleinere carburateur (A3 i.p.v. A2), niet veel later met Speed-O-Matic en A6.

V3: Demperhuis nog steeds 220 mm lang, gaatjes in het verlengde van de uitlaatbocht (binnen het demperhuis) verder naar voren, daarachter drie "vaste" ronde schotjes met gaatjes.

V4: Beetje vreemde uitvoering met het binnenwerk (schot met buisje en bol demperstukje) en de eindpijp (uitstroomopening naar achter i.p.v. opzij) van de M23, ophanging aan twee losse stripjes;

V5: als V3, maar met wederom veranderde bevestiging (de twee stripje vervangen door één lang exemplaar en twee afstandsbusjes.

V6: Demperhuis 250 mm lang, Eindkap 32 mm lang, veel gaatjes in het verlengde van de uitlaatbocht (binnen het hele demperhuis), glaswol absorbtie-element ter vulling van het demperhuis. Speed-O-Matic ?

Weet je nu welke je zoekt, Jan confused1

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 09:23 
Bromfiets kenner

Zo dat noem ik nog eens bruikbare informatie.
Bedankt Ducini hier heb ik zeker wat aan.
Op mijn M21 "kachelpijp" uit 1955 zit 'n V1 uitlaat.

Waar het mij in principe om gaat is dat ik op zoek ben naar 'n uitlaat die samen met 'n vergrootte Encarwi A8 tot 12 mm
er voor zorgt dat het gemonteerde aluminium cilinder setje die ik wat heb aangepast door de uitlaatpoort tot 22 mm te verbreden
en de cilinder bovenrand 3 mm af te draaien, het blokje wat meer pit geef zonder dat ik daarmee het uiterlijk hoef te veranderen.
Volgens mij zit er op de latere M21 speedomatic, met lange dunne uitlaat tot aan de achteras, 'n 26 mm uitlaatbocht.
Deze zou ik kunnen gebruiken i.c.m. 'n eventueel V1/2 of later type demper.
Ik heb al wat geëxperimenteerd met 'n 3e spoelkanaal in de ciliinder, 'n schijfje met 70 graden inlaat opening en is het spoelgat
in de krukaswang groter gemaakt.
Dit alles zonder veel resultaat en blijft hij op zo'n 50 km/u hangen.
Ik denk namelijk dat het 23 mm uitlaatbochtje van het V1 type de uitlaatgas stroom te veel knijpt.
Het enige wat echt winst heeft gebracht is het afdraaien van de cilinderrand en het monteren van 'n elektronische VEC ontsteking spoel
die ervoor gezorgd hebben dat de trekkracht is verbeterd.

Misschien zijn er op het Berini forum onder de liefhebbers meer leden die wat ervaring hebben opgedaan op dit gebied.
Ik zou zeggen brand maar los.

Groet, Jan.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 17:05 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Je mag om een snelle Berini te maken toch wel een minimum 26mm diam. bocht hebben. De korte dempertjes zijn te klein, hij kan z'n gassen dan niet goed kwijt, tenzij je hem helemaal hol maakt.
Een lage, brede uitlaatpoort geeft een goed koppel, trekkracht op lage toeren dus. En dat heb je nodig met een brom zonder versnellingen.
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diameter uitlaatbocht M21 vanaf 1955 ? en opvoertips gev
BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 21:14 
Bromfiets kenner

Bedankt voor je reactie, Ötzi.
Ik denk ook dat het toch 'n 26 mm bocht met daarop 'n grotere demper zal moeten worden.
De dempers van de Corona en de M31 Sport zouden hiervoor in aanmerking kunnen komen.
Weet iemand wat de diameter is van 'n uitlaatbocht van 'n later type M21 super de luxe vanaf '61 met lange demper ?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73729

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]