Het is nu 27 jun 2019, 03:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75987
Auteur Bericht
 Berichttitel: Batavus Motomat iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 01:25 
Bromfiets liefhebber

Hallo mede forummensen,
Hierbij even een vraagje. Mijn vriendin heeft een Batavus Motomat en ikzelf een Berini M21. Fantastische Brommers, allebei!

Het enige is dat, de Motomat loopt max 45 en trekt niet fantastisch op. Mijn Berini loopt max 50 en trekt echt langzaam op. Opzich zou dit echt geen probleem zijn als we op t fietspad mochten, alleen binnen de bebouwde kom op de weg voelt dit niet echt veilig. Ik wil dus graag beide brommers iets sneller laten lopen (max 60, vooral om goed mee te kunnen rijden met het overige verkeer) maar vooral een stukje sneller laten optrekken (We moeten beide meetrappen om enigszins fatsoenlijk van de plek te komen).

Mijn vraag is hier, wat is hiervoor in beide gevallen de beste oplossing? Zou het monteren van een grotere carburateur helpen? Of moet dan bijvoorbeeld de tandwiel verhouding ook worden veranderd? We houden qua uiterlijk beide brommers het liefst zoveel mogelijk origineel, hoewel ik over bv de carburateur niet zo moeilijk ga doen.

Als laatste nog de vraag of iemand toevallig een standaard voor de berini heeft, of een universele weet die erop kan worden gemonteerd. Het standaard van de berini was toen ik hem kocht al dermate doorgeroest dat deze niet meer te redden was (ook letterlijk het enige slechte deel op de brommer.

Alvast bedankt!
Robin en Leonie

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Batavus Motomat iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 09:58 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Hallo Robin,
Welkom op het forum! Ik zie dat je hier nieuw bent. Dat jullie brommers wat traag zijn is eigen aan deze ouderwetse brommers zonder versnellingen. Ik denk dat 45 en 50km/u. perfect normaal is. Wil je ze wat sneller hebben dan zal je een bekwame tuner moeten zoeken.
Het is op zich niet zo moeilijk om ze met de originele carburateur wat meer trekkracht en topsnelheid te geven. Maar je moet wel weten hoe dat moet! Misschien is het beter om een paar brommers met versnellingen te kopen die toch wat beter optrekken en gemakkelijker op 55km/u. te maken zijn.
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 12:01 
Bromfiets liefhebber

Hey Ötzi,
Bedankt voor je antwoord. Ik dacht dit al wel een beetje. We gebruiken de brommers gelukkig niet voor woon-werk verkeer ofzo en rijden voornamelijk buiten de bebouwde kom dus zoals gezegd zo heel erg is het niet. Dan maar gewoon zo snel mogelijk uit de bebouwde kom elke keer en de grote wegen een beetje vermijden!

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 11:18 
Bromfiets liefhebber

als het een nieuwer model mot o mat is met een sachs 505 blok (met horizontale cilinder) dan helpt een 28mm bocht in plaats van de geknepen 22mm bocht die er standaard onder zit. Voor kreidler is deze wel gemaakt en als je goed zoekt vind je misschien een voor specifiek dit blok. Zal dan wel ook een grotere demper op moeten.

Verder kan je altijd kijken naar een sport luchtfilter of iets dergelijks.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 12:55 
Bromfiets Koning

Wat is dat een sport luchtfilter? Zou zo'n Mot-o-Mat dan harder lopen met een ander luchtfilter? Een dikke bocht c.q. uitlaatdemper helpt ook maar alleen als de motor ook beter kan ademen, maar met zo'n geknepen cilinder en kleine carb. moet je er niet te veel van verwachten hoor!
Ik heb zelf een Puch VS50-Automaat met een orig. 12mm carb. maar wel goed getuned en uiteraard met dikke bocht en demper.
Die trekt heel goed en loopt gek hard.
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 22:04 
Bromfiets liefhebber

top bedankt voor de feedback guys. Ik verneem hier dus uit dat een andere bocht+demper en een grotere carb het meeste doen. Ik zal eens gaan kijken hoe of wat er te doen valt! Mocht iemand onderdelen hebben liggen die hij/zij niet gebruikt. Laat het me weten!

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 10:37 
Bromfiets Koning

Dat is niet mijn mening...…….. Een goede bewerking van cilinder/zuiger/kop doen het. Een grotere carb., een ruimere uitlaatbocht en demper kan dit ondersteunen.
Gr. Ö

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75987

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]