Het is nu 27 jun 2019, 03:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75987 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 21:41 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Veel hebben ze bij ons niet gelopen deze Tatra's. Imposant waren ze wel! Ik herinner me de Tatraplan van de Tsjecho Slowaakse ambassade, wat een superding, met staartvin, was dat! Ze hadden een V-6 met geforceerde luchtkoeling (als Magirus) en veel ceecees, achterin liggen.
In Tsjecho Slowakije reden de dikke heren er destijds mee, partijbonzen e.d.
Ik heb er één keer een ritje mee gemaakt, de rijervaring viel me toen erg tegen weet ik nog.
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
tatra-600-tatraplan-01.jpg
tatra-600-tatraplan-01.jpg [ 64 KiB | 581 keer bekeken ]
Tatra, Praga, Skoda Ever meulen kleur.jpeg
Tatra, Praga, Skoda Ever meulen kleur.jpeg [ 213.01 KiB | 581 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 07:14 
Bromfiets kenner

Correctie Otzi. De Tatraplan T600, die vanaf 1948 leverbaar was had een luchtgekoelde 4-cilinder boxermotor (1800cc en later 2000cc) achterin. De grote Tatra de Type T87 had een luchtgekoelde V8 motor (2500cc) achterin. Deze grote Tatra was tot 1954 leverbaar en werd toen opgevolgd door de type T601.

En natuurlijk ken ik de Tatra automobielen. En niet helemaal vreemd, hoe kan het ook anders, ook over de geschiedenis van Tatra heb ik een boek geschreven.

Overigens twee prachtige foto's. Die kende ik nog niet. Dank je voor het plaatsen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 07:50 
Bromfiets Koning

Gaaf zeg

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 14:30 
Bromfiets kenner

Ötzi,

Ook ik vind auto's uit de jaren '50 erg interessant (ik heb er zelfs nog een), maar toch kunnen we dit forum beter beperken tot de kleine twee- (en soms drie)wielers. Natuurlijk zijn er soms interessante connecties, zoals die tussen Ducati en Standard-Triumph, die het belichten waard zijn.

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 21:55 
Bromfiets Koning

Ja Ducini, waarschijnlijk heb je wel gelijk. Maar kijk eens even wat hier bovenaan staat. Ik bedoel de titel van deze rubriek van het forum:
'Buiten het forum om>> koffiehoek'. Kan je dat eens belichten die relatie tussen Ducati en Standaard-Triumph?
Ach, ik vond het zo'n leuk onderwerp dat ik dacht er heel wat mensen plezier mee te doen.
En Leon, sorry, ik ben een beetje te snel geweest met die technische gegevens. Het is al weer zo lang geleden dat ik in Praag was (1968) en dat ik in de Tatra 601 gereden heb. Later heb ik ook het Tatra museum in Tsjechië bezocht en daar ok mooie dokumentatie kunnen kopen.
Onderweg heb ik toen ook nog wel moderne Tatra's gezien (zie foto).
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
Tatra_SF008.jpg
Tatra_SF008.jpg [ 75.67 KiB | 515 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2019, 07:05 
Bromfiets kenner

Een Ducati op vier wielen
Een auto van Ducati? Aangezien zelfs deskundigen moeten geloven zijn hoofd schudden. Maar in een schuur in Italië de gem van 1946 verscheen nu - na jaren van diepe slaap.

One of a kind: De enige Ducati auto behoort Italo Forni.

Het gevoel is in een onopvallend schuur in het midden van nergens Italiaans. Merels fluiten, twee golden retrievers op een groot veld, een boerderij schittert in de zon van Emilia-Romagna. Slechts langzaam opent de bruine, zware staldeur totdat het aan het licht komt - de auto van Ducati.

De Ducati auto DU4 - een uniek sieraad

Lijkt meer op een kart: vier kleine wielen, een frame van buis, doorsturen van een viertaktmotor en een plastic stuurwiel. Het prototype is vrij stoffig. "Het is tien jaar hier in de schuur", zegt de Heer met de sympathieke twinkeling in zijn ogen. Het is Italo Forni. Hij is de eerste en enige auto van Ducati - de DU4 uit het jaar 1946

De grote liefde is Ducati
Forni handelt voorzichtig. Maar nu dat de DU4 buiten voor hem, gutst de passie van te maken."Ducati is voor mij als een grote liefde", geeft de 65-jarige met een ondeugende glimlach. "Ze vergezeld me mijn hele leven." Als kleine jongen, met vijf of zes jaar, kwam hij ten minste eenmaal per week naar Ducati; Hij groeide op in het zicht van de onderneming. Zijn vader was een motorcrosser met Moto Guzzi.
Son Italo roos in zijn voetsporen - voor Ducati: In de jaren '70 won hij verschillende Italiaanse crosser titels en vervolgens kwaliteitsborging was het team van de legendarische desmodromisch -Erfinders Fabio Taglioni. Later werkte Forni als leverancier: Eerste voorwaarde dat hij Ducati met versnellingen; Vandaag zijn er koolstofvezel onderdelen, zoals bumpers voor racemachine Panigale ."In 2005," herinnert Italo Forni, kreeg hij een telefoontje van Fiat Museum in Turijn. "Ze had geld problemen en wilde verkopen een tiental oude auto's." Forni heeft uitstekende contacten, snel gevonden geïnteresseerde kopers - en was zelf ook.

Ronde Case: versnellingspook en handrem op de stuurkolom en dus makkelijk te gebruiken.

"Ik was dolblij!" Eigenlijk wilde hij prototype te herstellen "en geef Ducati". Maar het lot had andere plannen met hem, voordat hij het opzetten van een stichting voor mensen met multiple sclerose. Sindsdien is hij onvermoeibaar heeft gewerkt voor het goede doel in gebruik is, afgesloten samenwerkingen met clinics en een ontmoeting met onderzoekers uit Israël en de Verenigde Staten. Zelfs NASA is geïnteresseerd in zijn project. De DU4 zijn momenteel uitvoeren van stof, enkele centimeters.

Terugkijkend: het verhaal van DU4
Zoveel jaren stond hij in Fornis schuur en was bijna vergeten - maar alleen bijna: Omdat het prototype behoort nauw samen om Ducati en vertelt veel over de bewogen geschiedenis van het merk. Voor de oorlog het bedrijf condensors, camera's, radio's en natuurlijk motorfietsen geproduceerd. 1946 probeerde de Ducati broeders in het verwoest door bombardementen te werken aan het herstel van iets als een normale werking: Ze bouwden de bromfiets Cucciolo en probeerde ook in de ontwikkeling van een auto. Dus de DU4, een tweezitter limousine was.

Projectie in 1946: een 250 cc motor en de cilinder bank in L-vorm.

Het voertuig met 250cc 4-takt motorblok, die al een speciale functie had: de 4-cilinder in L-vorm. Deze techniek van 1946 ligt vandaag in de motorfietsen van Ducati. Maar de DU4 heeft nog meer te bieden: het is een front-wheel drive, heeft onafhankelijke wielophanging en hydraulische remmen. Versnellingspook en handrem zijn direct op het bedieningspaneel. "Voor die tijd het prototype was zeer vooruitstrevend", Italo Forni is overtuigd.

Ducati auto belandt in de Fiat Museum
En de carrosserie? Kijkend naar de technische tekeningen die Forni verspreidt, het prototype was ooit volledig. "Ik denk", zegt de Bolognese, "dat de kap later werd afgebroken omdat je wanhopig het metaal voor andere projecten die nodig zijn." Hoe dan ook: Het plan om een productie-auto te vervaardigen, de Ducati broers gedaald. Voor de productie van de Cucciolo was gewoon te goed. De verkoop van bromfietsen bracht het bedrijf de gewenste economische herstel. Dus de Ducati auto al liep meer dan twee jaar na de oprichting bij Fiat. In 1948 was het om daar te genieten van een paar jaar in het museum, later was voorzichtig in Turijn met andere oldtimers het kamp - en bijna niemand nam kennis.
Hoewel Italo Forni heeft 53 motorfietsen in zijn collectie, ook met de hand geplukt exoten inclusief. Maar de DU4 is voor hem nog meer - "una questione di Passione" een werk van liefde. "Ik zal waarschijnlijk de auto, die hij net heeft verdiend herstellen" Forni besluit. "Dan denk ik over wat ik aan het doen ben met hem."

Net als veel andere merken van motorfietsen, heeft Ducati maakte ook kleine uitstapjes naar de wereld van 3 en 4 wielen. Serveer deze kleine blurb in de automotive wereld als een eerbetoon aan de Italiaanse fabrikant.

Een vier wielen Ducati
In 1946, kort na de release van de Cucciolo, de Ducati broers dachten dat er misschien een niche in de markt te benutten binnen de 4 wielen. Zo ontwierpen zij een lichtgewicht tweezitter uitgerust met een buisvormig chassis en een 4-takt motor van 250 cc. twin "L".
Op het hoofdkantoor, gevestigd in die tijd in Milaan als Borgo Panigale fabriek was verwoest door geallieerde bombardementen in 1944, werd het contruido één prototype genaamd DU4. Het was een complete prototype, waarvan de productie begon nooit door het succes van de Cucciolo tussentijd. De DU4 is momenteel eigendom van een particuliere verzamelaar.

Taglioni, Osca en Desmo
In 1960, Fabio Taglioni en Giorgio Monetti droom van de mogelijkheid van het maken van een Formule 1 motor Desmo. Monetti was verantwoordelijk voor de buitenlandse markten en Ducati had enige tijd deelgenomen voordat een reis rond de wereld met Leopoldo Tartarini, bij de controles van paden Ducati 175TS in 1957/1958.
De twee begonnen met het project van een 1500cc V8 motor met desmodromisch distributie. Als uitgangspunt, het bouwen van een 187cc 1-cilinder motor (de achtste van 1500), waarin ze werken in hun vrije tijd, met de hulp van enkele vrienden mechanische en leveranciers. De bank motor stijgt tot 12.000 rpm voordat desintegrerende. Maar Taglioni was blij, omdat het systeem Desmo zo'n beproeving hadden verzet.
Zonder dat de middelen die nodig zijn om de volledige V8 te vervaardigen, worden ze doorverwezen naar het bedrijf OSCA, gelegen in de buurt van Bologna. Dit bedrijf werd opgericht door de broers Maserati in 1947 na de overdracht van het merk door de familie en had al maakte 1959 een race auto motor 2.000 cc desmodromisch. De V8 Formule 1 Taglioni had bedacht moet worden gemonteerd achter middenstand, zelfs als de trend van de tijd was front-engine plaatsing.
De motor is vervaardigd door OSCA en bestond uit twee blokken van 4 afzonderlijke cilinders. Hij ontwikkelde een respectabele vermogen van 170pk, meer dan 100pk / liter verwacht. Helaas, het project niet dan, maar de motor prototype nog steeds bestaat: Na te zijn blootgesteld in de garage van Giorgio Monetti in Castel San Pietro, in de buurt van Bologna term, die momenteel in de kamer Ducati Corse in zeer goed gezelschap.

formule IV
In 1964, begon hij met de Formule IV, die een of andere manier was de overgang van karting en Formule 3. In feite, Formula K (Kart) heette in Italië en was gereserveerd voor auto's met een 250cc motorblok. Sinds het begin van de jaren zestig, de Tecno maatschappij, opgericht door de broers en Pederzani ook gelegen in Borgo Panigale, gebouwd op het chassis van verschillende "formules".
Tecno wordt geïntroduceerd in de Formule K monteren van hun motoren racks 250cc van herkomst Benelli, Aermacchi, Morini en Ducati en tenslotte vestigt met deze laatste speciale relaties die ze hebben als gevolg van de landstitel in Italië van de categorie in 1972.
Na Techno bekend glorie in de Formule 3 en de Formule 2, en ten slotte de lancering van de aanval van de Formule 1, die de laatste ramp die hebben geleid tot het verdwijnen van de maatschappij was. Het is vooral interessant om op te merken dat de ingenieur Armaroli maakte deel uit van het technische team van Techno. Armaroli had een partner van Ducati al enkele jaren geleden, in eerste instantie in de Spaanse dochteronderneming Mototrans en vervolgens het project 500 Grand Prix.

Mototrans
Dezelfde Mototrans ook gewaagd in de Formule IV en in ieder geval weten dat nog steeds overleeft zijn auto motorblok die wordt blootgesteld in de Salvador Claret Automobiel Museum in de buurt van Girona. één Artés-Selex "Cheetah" aangedreven door een eencilinder Ducati 250 van herkomst Mototrans 24 uur, het Spaanse equivalent van Mach 1 en het model het beste aangehaald van alle door de betrokken onderneming.
Selex is een fabrikant van schokdempers die nog steeds bestaat. Uw auto motor Ducati geeft een enigszins handcrafting, in het bijzonder met betrekking tot de controle van de versnellingsbak van 5 relaties, maar we denken dat met suspensies van de eerste.
Het chassisnummer van de auto die eigendom zijn van de Salvador Claret Museum is 001 en in een van de foto's zien we de kant rijden Ricardo Fargas, ster Mototrans Ducati rijder en later teamleider en actieve partner van Mototrans. De "ster piloot" had kleine auto's van de concurrentie gereden.

subcontracten verblijfkosten
Tot driemaal toe moest Ducati aan de auto-industrie zich tot het productievolume van de fabriek te behouden. De eerste keer, tot 1956, toen de fabriek werd gecontroleerd door de Italiaanse staat, de algemeen directeur Giuseppe Montano tekent een overeenkomst met British Leyland aan de Triumph Spitfire en TR4 in Borgo Panigale te bouwen. Deze modellen onderscheiden zich door het opschrift "Ducati Meccanica" op Triumph logo, maar het is niet precies bekend hoeveel eenheden werden vervaardigd.

De tweede keer was tijdens een van de donkerste periodes van Ducati, op een moment dat, ondanks de successen in de autosport, de directie had geen vertrouwen in de toekomst van het merk als een fabrikant van motorfietsen (waarvan de productie was gedaald tot onhoudbare cijfer van 1700 stuks per jaar) en start met de productie van dieselmotoren voor de scheepvaart en agrarisch gebruik.
Tussen 1979 en 1984, Ducati Meccanica werkt nauw samen met de firma VM en produceert turbo-diesel, 4-cilinder motoren rijden sommige modellen van Alfa-Romeo, onder anderen. Deze activiteit bleef tot 1988, toen Castiglioni kopen Ducati en zich te concentreren haar activiteiten op het oorspronkelijke doel van de fabriek.

De laatste aflevering is tussen 1990 en 1992, en is een beetje meer prestigieuze, want Ducati V8-motoren ontworpen door Ferrari, die de Lancia Thema 8.32 reed produceert (speler van het Spaanse basketbal Fernando Martin, van grote internationale projectie, stierf op het stuur van een van deze auto's in de M-30, de eerste van de snelwegen rond Madrid). Sindsdien is de productie van motorfietsen heeft zeker gehaald, zodat het lijkt erop dat de invallen van de fabriek in de automotive gebied zeker behoren tot hetverleden.

Bijlagen:
1964 Ducati-Triumph productie 03.jpg
1964 Ducati-Triumph productie 03.jpg [ 97.38 KiB | 507 keer bekeken ]
1950 Ducati DU4.jpg
1950 Ducati DU4.jpg [ 40.24 KiB | 507 keer bekeken ]
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2019, 08:36 
Bromfiets kenner

Wat een dramatische vertaling van een op zich interessant stukje...

Ducini

NB @ Ötzi, de subtitel "buiten het forum om" had ik niet opgemerkt :idea:

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2019, 10:21 
Bromfiets Koning

Een vreselijk slechte vertaling ja! Niet te lezen eigenlijk, maar eigenliijk een heel boeiend verhaal! Is de moeite waard voor een artikel in het NEDERLANDS met goede foto's erbij.
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2019, 20:12 
Bromfiets Koning

Via de zoekmachine vind ik nog wel meer Ducati auto's.

Bijlagen:
Ducati_6098_R-final-large.jpg
Ducati_6098_R-final-large.jpg [ 75.43 KiB | 467 keer bekeken ]
ducati-panigale-concept-car-by-jacusa-design-2.jpg
ducati-panigale-concept-car-by-jacusa-design-2.jpg [ 27.71 KiB | 467 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2019, 21:50 
Bromfiets Koning

De auto die je helemaal links ziet op de tekening van Ever Meulen is een Wikov. Het is een samenvoeging van Wichterle en Kovarik.
Ze bouwden auto's v/a 1926. De motor zou een copie zijn van de Italiaanse Ansaldo. Dit is het model 35 Kapka uit 1931.
Ik denk dat je mag spreken van een gewaagde créatie! De fabriek van landbouwwerktuigen was niet erg succesvol met zijn personenauto's en ging over op het maken van vrachtwagens, zoals Tatra en Praga ook deden.
Gr. Ötzi

Bijlagen:
Wikov 35 Kapka 1931.jpg
Wikov 35 Kapka 1931.jpg [ 101.86 KiB | 435 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75987 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]