Het is nu 22 aug 2019, 02:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76595
Auteur Bericht
 Berichttitel: Berini M21 iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 01:31 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 06 jun 2019, 01:15
Berichten: 5
Woonplaats: Apeldoorn
Hallo mede forummensen,
Hierbij even een vraagje. Mijn vriendin heeft een Batavus Motomat en ikzelf een Berini M21. Fantastische Brommers, allebei!

Het enige is dat, de Motomat loopt max 45 en trekt niet fantastisch op. Mijn Berini loopt max 50 en trekt echt langzaam op. Opzich zou dit echt geen probleem zijn als we op t fietspad mochten, alleen binnen de bebouwde kom op de weg voelt dit niet echt veilig. Ik wil dus graag beide brommers iets sneller laten lopen (max 60, vooral om goed mee te kunnen rijden met het overige verkeer) maar vooral een stukje sneller laten optrekken (We moeten beide meetrappen om enigszins fatsoenlijk van de plek te komen).

Mijn vraag is hier, wat is hiervoor in beide gevallen de beste oplossing? Zou het monteren van een grotere carburateur helpen? Of moet dan bijvoorbeeld de tandwiel verhouding ook worden veranderd? We houden qua uiterlijk beide brommers het liefst zoveel mogelijk origineel, hoewel ik over bv de carburateur niet zo moeilijk ga doen.

Als laatste nog de vraag of iemand toevallig een standaard voor de berini heeft, of een universele weet die erop kan worden gemonteerd. Het standaard van de berini was toen ik hem kocht al dermate doorgeroest dat deze niet meer te redden was (ook letterlijk het enige slechte deel op de brommer.

Alvast bedankt!
Robin en Leonie


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Berini M21 iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 09 jun 2019, 10:13 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 160
De Berini M21 is geen automaat en moet met mee trappen en slippende koppeling van z'n plaats komen.
Eenmaal op snelheid gaat het goed.
Door veelvuldig gebruik van de slippende koppeling kunnen de koppelingsplaten sneller gaan slijten.
Het is dus echt nodig om mee te trappen als je wegrijdt.
Berini heeft 'n erg lage compressie verhouding.
Wat je zou kunnen doen is de bovenrand van de cilinder 3 a 4 mm af te laten draaien.
Bij 4 mm afdraaien kun je onder de cilinder n aluminium pakking van 1 mm plaatsen waardoor
de spoel- en uitlaatpoorten gunstiger t.o.v. de zuiger komen te liggen.
door deze veranderingen zal hij vlotter van z'n plek komen en de topsnelheid zal hierdoor ook iets hoger liggen.
Let wel op dat de massa elektrode van de bougie niet door de zuiger geraakt wordt.
Maar dat kun je oplossen door onder de bougie n koperen ring van 'n millimeter te plaatsen.
Het voortandwiel van 14 naar 13 brengen is ook n mogelijkheid.
Alleen zal hierdoor de topsnelheid lager liggen.

Jan.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Berini M21 iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 20:14 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1298
Drampie schreef:

Het enige is dat, de Motomat loopt max 45 en trekt niet fantastisch op. Mijn Berini loopt max 50 en trekt echt langzaam op. Opzich zou dit echt geen probleem zijn als we op t fietspad mochten, alleen binnen de bebouwde kom op de weg voelt dit niet echt veilig. Ik wil dus graag beide brommers iets sneller laten lopen (max 60, vooral om goed mee te kunnen rijden met het overige verkeer) maar vooral een stukje sneller laten optrekken (We moeten beide meetrappen om enigszins fatsoenlijk van de plek te komen).



Ik heb een betere oplossing voor dit probleem :
Ik negeer alle borden en rijd ALTIJD op het fietspad, met dit soort brommers tussen het snelverkeer rijden is levensgevaarlijk.
Die borden lijken vaak trouwens op willekeurige wijze te zijn geplaatst.
Problemen met de politie heb ik hierdoor nog nooit gehad, ik pas wel mijn snelheid aan als het nodig is.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Berini M21 iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 22:08 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 06 jun 2019, 01:15
Berichten: 5
Woonplaats: Apeldoorn
bedankt voor het duidelijke antwoord M25. Dan snap ik nu ook waarom het zo traag gaat. Ik fietste altijd al mee want anders schiet het echt niet op met wegrijden. En die slippende koppeling moet ook wel anders slaat hij gewoon af. Gelukkig heb ik ook mn motor rijbewijs dus kan wel met een koppeling overweg.

En ik denk dat ik je advies maar op ga volgen inderdaad andries. Als de politie dan wat vraagt ouzo zeg ik wel dat het niet bepaald veilig is om op de weg te rijden met het ding. Als ze dan denken die lult maar laat ik ze zelf wel ermee optrekken :P


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Berini M21 iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 23:26 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1298
Als je met matige snelheid over het fietspad rijdt zal daar niemand moeilijk over doen.
Ik heb er eens met een agent over gesproken en die vond het ook geen goed idee om met 40 km/u tussen het snelverkeer te rijden.
En je kunt nog altijd beter een boete betalen dan onder een vrachtwagen liggen.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Berini M21 iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 08:27 
Bromfiets sleutelaar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2015, 19:28
Berichten: 63
Woonplaats: Nabij Haarlem
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Hoi, in mijn jeugd jaren vlakte ik cilinder koppen af dmv waterproefschuurpapier op een vlakke ondergrond te leggen en dan de cilinderkop te schuren, zou dit ook kunnen helpen of is het beter om er 4 mm af te laten draaien?

Groet Santeporto


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Berini M21 iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 10:40 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 3115
Woonplaats: Lommel B.
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
4mm is te veel! Ik zou beginnen met 1,5mm. Maar alleen de compressie verhogen zal niet veel zoden aan de dijk brengen! Snel maken is een combinatie van allerlei factoren, goed op elkaar afgestemd geeft dat bevredigend resultaat. Doe je maar één of twee dingen dan is het meestal teleurstelling!
Gr. Ö

_________________
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Berini M21 iets vlotter maken
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 14:05 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 160
Zoals ik al zei: 4 mm plus n 1 mm dikke aluminium voetpakking (voor 'n vloeiender overgang van uitlaat- en spoelpoorten naar zuiger kop)
blijft over 3 mm minder verbrandingsruimte tussen zuiger- en cilinderkop of 3 mm afdraaien zonder de alum. voetpakking, verbeterd de acceleratie en topsnelheid.
Mijn "platte" M21 loopt er dik 60 km/u mee op de teller en accelereren doet ie ook beter.
Cilinder kop vlakken met waterproef schuurpapier, zoals santeporto schrijft heeft natuurlijk geen zin, dat is minimaal wat je eraf haalt.

Oud type M21 Berini's zijn moeilijk op te voeren omdat ze geen 2 of meer versnellingen hebben. je zou natuurlijk altijd kunnen beginnen met 1,5 mm af te draaien en later stap voor stap 0,5 mm extra.
Wat belangrijk is dat je de "ademhaling" vergroot.
Het inlaatschijfje daar kun je bij het doorlaat gat, het dammetje weghalen. het doorlaat gaatje in de krukaswang kun je "U" vormig maken door de bovenkant weg te frezen hierdoor krijg je meer doorstroming van het mengsel.
Carburateur kun je met n goede frees op de draaibank van 11 naar 12 mm vergroten.
Luchtfilter kun je aanpassen door er zelf een te maken van 'n doorboorde PVC dop met plastic filtergaas in de olie gedrenkt.
Sproeiertje zal hiermee van 56 naar 58 of 60 gebracht moeten worden.
De originele ontsteking kun je vervangen door 'n elektronische VEC spoel voor 'n krachtiger vonk afgifte. (hierbij vervallen de punten en condensator)
Uitlaat bocht kun je vervangen door 'n dikkere bocht van de latere types en daarbij de gaatjes in de demper iets groter maken.
En dan nog de cilinder zelf, de uitlaatpoort zou ik 2 a 3 mm breder en 1,5 a 2 mm hoger maken.
De spoelpoorten kun je beter aan 'n specialist overlaten want die hebben daar de juiste spullen en kennis voor.
Ik hoor jullie zeggen: al met al 'n hoop dingen die er moeten gebeuren, maar ik geef jullie alleen maar wat ideeën uit de eigen "ervaring doos".

Jan.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76595

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling