RESTAURATIE VAN EEN MAGNEET GLOBEMASTER UIT 1965

Afgelopen week (1e week oktober 2007) hebben we een start gemaakt met het restaureren van onze Magneet Globemaster De Luxe uit 1965. Deze brommer hebben we twee jaar geleden via marktplaats gekocht bij iemand in Lisse.

We hadden de keuze uit een goed uitziende Sparta plaat bromfiets of deze in optisch heel wat mindere staat verkerende Magneet Globemaster. De keuze was voor ons snel gemaakt omdat de Magneet gewoon een bijzondere brommer is om te zien. Ten minste dat is onze bescheiden mening.

Toen we de brommer kochten hebben we hem eigenlijk direct in de schuur geparkeerd om er vervolgens twee jaar lang niet meer naar om te kijken...! Ja, dan vraag je je inderdaad af, "waarom koop je dan zo'n ding"
Het antwoord daarop is, omdat we het gewoon een leuke model vinden en hem daarom maar vast wilden hebben staan.
En nu is dus de tijd gekomen dat we de brommer op gaan knappen.

Dit verslag zal telken worden aangepast als er wat nieuws te melden is. Zo nu en dan zullen er nieuwe foto's worden geplaatst en er zal zoveel mogelijk informatie worden gegeven over het hoe en waarom. Mocht u vragen hebben schroom dan niet om een e-mail te sturen.
Wij zullen altijd een antwoord terug zenden.

Hier een kopie van de originele folder van deze prachtige bromfiets

 
En zo hebben we hem in 2005 aangeschaft. Hij ziet er niet zo mooi uit en sommige delen zijn over gekwast. We gaan eens kijken of wij dat beter kunnen!
En hier enkele detail foto's. Zoals u kunt zien zit er aardig wat werk aan.
   
Dit is een detail foto van de tank. De sticker is zeer slecht, maar daar weten we wel een adresje voor.
   
Inmiddels hebben we de brommer aardig gestript. Afgezien van de overgekalkte delen ziet de rest er eigenlijk helemaal zo slecht niet uit. Enkel het chroom werk e.d. zal opnieuw gedaan moeten worden. Op de onderstaande foto's is het getripte frame te zien. Nu is gelijk te zien dat het eigenlijk best een bijzonder frame is. Het zijn gewoon twee geperste delen welke aan elkaar zijn gezet. Hij staat hier niet op de orginele velgen. Orgineel zitten er 19 inch velgen onder, welke we onderlaatst op de beurs in Utrecht nieuw hebben aangeschaft.
   
   
   

Het chroomwerk hebben we afgelopen zomer stukje bij beetje alvast opnieuw laten verchromen. Dit is een kostbaar stukje restauratiewerk maar ook iets wat je echt niet zelf kan doen. En daarbij komt dat mooi chroomwerk de brommer helemaal doet opleven. Op de foto's hieronder is het chroomwerk te zien wat we inmiddels terug hebben. Let op het originele stuur zoals je u kunt zien bestaat deze uit twee helften.

(op deze foto zijn de vier schokbrekers te zien)
(en op deze foto zijn de overige onderdelen te zien)

Afgelopen weekend hebben we weer aan de magneet gewerkt. Hij is nu helemaal gedemonteerd en gestript en klaar om te stralen. Omdat de brommer niet meer in het bezit was van de originele kettingkast hebben we even moeten knutselen. We hebben daarom de kettingkast van een Berini gemonteerd deze heeft namelijk dezelfde vorm en afmeting...

De vorm bleek inderdaad te kloppen enkel de afmetingen niet.
Op de bovenstaande foto's is duidelijk een grote opening tussen de kettingkast en het motorblok te zien.

   
Daarom hebben we de kettingkast opgelengd en ervoor gezorgd dat deze mooi aansluit.
Toen de kettingkast was gemaakt was het tijd geworden om de complete brommer te demonteren. Op de volgende foto's zijn alle onderdelen zichtbaar. En zoals gewoonlijk blijft er weer niks van over.
   
De standaard blijkt in een zeer slechte staat te zijn, hij is op meerdere plekker geknikt .
Met een beetje lassen, persen en slijpen is de standaard weer netjes en vooral recht.
   
De uitlaat hadden we onlangs naar de verchromer gebracht om deze opnieuw te laten verchromen. Dit was een bewuste keus omdat deze uitlaatdempertjes niet meer te koop zijn. Van de week kregen we een telefoontje dat de uitlaat klaar was. Het resultaat mag er wat ons betreft zijn!
   
De voorvork hebben we ook uit elkaar gehaald.
De afdichtingsbussen zijn er slecht aan toe!
   
Afgelopen weekend hebben we weer aan de magneet gewerkt. We zijn nu aangekomen bij het zandstralen en glasparellen. Allereerst was het motorblokje aan de beurt. Deze hebben we even uit elkaar gehaald zodat we gelijk de lagers en pakkingen kunnen vervangen. Verzolgens de delen even gemonteerd zonder inhoud om zo gemakkelijker te kunnen stralen.
Zo was het blok
Helemaal gedemonteerd en weer in elkaar gezet (zonder inhoud)
   
De onderkant kan ook wel een opknap beurtje gebruiken
En het glasparellen is begonnen.
   
We zijn nu bezig met het zandstralen van de brommer, om te verduidelijken hoe dit in zijn werk gaat heb ik een filmpje van 20 sec. geplaatst op . Klik hieronder op de Play knop om het filmpje te bekijken.
 
En zo komt het er dan uit te zien.
Afgelopen weekend zijn we weer aan het stralen geweest. Alle onderdelen zijn nu gestraald en nu kan alles in de primer worden gezet. Hieronder twee foto's van de gestraalde onderdelen.
   

We vonden het weer eens tijd worden voor een "kleine" update. De laatste tijd zijn we hard opzoek geweest naar de stripjes welke op de motorbeplating horen. Maar je raad het al, deze zijn niet meer te krijgen! Dan zit er dus niks anders op dan het zelf maar te gaan maken. Na veel proberen en knutselen hebben we de (volgens ons) beste manier gekozen om deze stripjes te kopieeren. Hieronder een beeld verslag van het vervaardigen van een replica.

1. We nemen de originele stripjes
2. Daar heb ik een mal van MDF hout van laten maken
3. De mal wordt (na behandelt te zijn) in een vacuumvorm machine geplaatst.
4. De mal zakt in de machine en er wordt een plaat ABS kunstof geplaatst.
5. Nadat de kunststofplaat is opgewarmt wordt hij om de mal getrokken en wordt de plaat machinaal gekoeld.
6. Nog beter is het proces te zien op deze film...
En hier een foto van een plaat met de originele strip
En hier een met de replica, zien jullie verschil....?
   
Nadat het project ruim een anderhalfjaar heeft stil gelegen, hebben we het weer opgepakt.
De framedelen zijn nu in behandeling bij de spuiter (De Henegouwer - Coatings in Waddinxveen),
inmiddels zijn de eerste foto's binnengekomen.


Er moest nog het nodige worden geplamuurd...
...alvorens de primer kon worden aangebracht.
Geen plekje ontsnapt aan het kritisch oog van de spuiter
Alle delen zijn geschuurd en opgehangen om te spuiten
De kleuren worden gemengd
Het spuiten kan beginnen
De eerste kleur wordt aangebracht
1. Het frame voor het spuiten
2. Het frame tijdens het spuiten
3. Het frame na het spuiten
Nog even aflakken
nadat de lak was gedroogd (+/- 1 week later) zijn we gaan beginnen met afplakken. De brommer heeft namelijk twee kleuren.
Het witte achterstuk kan gespoten kan worden
Lekker bezig....
De tank is inmiddels ook afgeplakt
Zodat de spuit er overheen kan.
En weer lekker bezig...
En dit is het eind resultaat.
Na het lakker zijn alle delen welke voorzien moeten van een bies weggebracht naar Hans Kwakkenbos. Dit is op het gebied van bieswerk de specialist in Nederland en omstreken. Hieronder enkele foto's welke door Hans zijn gemaakt voor dit verslag.
   
   
Ondertussen heb ik zelf de stoute schoenen aangetrokken en heb ik de logo's onderhanden genomen. Het resultaat is best goed te noemen.
   
De tank ik ook weer terug....
... letterlijk en figuurlijk de kroon op het spuitwerk
   
6 januari 2011, we zijn nu gstart met de samenbouw van alle onderdelen, onderstaande foto's laten de voortgang goed zien.
 
 
 
   
Vandaag op 5 februari 2012 hebben wij na 4 jaar en 4 maanden de restauratie afgerond van de Globemaster. Zelf zijn we zeer tevreden over het resultaat, maar oordeel zelf aan de hand van de onderstaande foto's...